mandag 30. august 2010

Grutas de Lanquin og Semuc Champey

Dagen etter flaggermushulevandringen, var det tid for nok et hulebesoek. Denne morgenen dro vi paa heldagsutflukt, og foerste stopp var Grutas de Lanquin - et stort hulesystem som delvis er fylt med vann. Inne i grottene er det ogsaa fosser og enkelte steder flere meter dype vannhull.

Paa toppen av denne fossen er inngangen til grottene
Ved inngangen fikk vi tildelt hvert vaart stearinlys, og ifoert badebukse, bikini og gode sandaler, vasset vi ut i det kalde vannet paa vei inn i hulen. Det ble moerkere og moerkere etterhvert som vannet ble dypere, og det var litt av et syn med rundt femten personer som vasset paa rekke med stearinlys som eneste lyskilde. Formasjonene inne i fjellet var fantastiske, og overalt var det naturlige "haandtak" i fjellet, noe vi absolutt trengte da vi klatret over fossestryk og andre skumle omraader.

Etter aa ha vasset circa 100 meter, maatte vi legge oss paa svoem i det kalde vannet, og svoemme med en haand mens vi holdt stearinlyset. Deretter maatte vi klatre opp en bratt stige, gaa over en haug, for saa aa klatre ned en bratt stige og svoemme litt til. Plutselig kom vi til en stor foss. Denne maatte vi aale oss bakom for aa kom til andre siden. Litt skummelt da en av de andre i turfoelget fikk panikk og holdt paa aa falle bakover rett i fossen! Heldigvis fikk vi tak i henne og ledet henne paa rett vei.

Etter aa ha klatret og svoemt et godt stykke til, var vi innerst i fjellet. Her gikk det an aa klatre opp paa en liten klippe og hoppe ned i et naturlig basseng. Det var veldig trangt akkurat her, og man maatte beregne ganske noeyaktig for aa ikke treffe fjellveggene, men toeffe Jarle turte likevel - to ganger!:o)

Etter aa ha svoemt/klatret/kroepet/gaatt/vasset samme veien tilbake igjen, var det deilig aa se dagslys og komme ut i varmen igjen. Naa var det tid for inner-tubing (sitte i tube/stor badering) i elven. Paa vei bort til stedet vi skulle begynne, var det en slengdisse hvor vi kunne disse ut for saa aa slenge oss i elven. Kjempegoey - og det ble mye latter med mange "alternative" landinger! Tubeturen var ikke saa mye aa skryte av da det var vanskelig aa komme seg ut til de stoerste elvestrykene. Men en opplevelse var det jo :o)

Etter aa ha spist lunsj, kjoerte vi videre til Semuc Champey som ligger 11 km. utenfor Lanquin, i en dal med hoeye fjellvegger og tropisk, fuktig skog. Paa toppen av en 300 meter lang kalksteinbro er det flere naturlige basseng med krystallklart kildevann. Mange steder er disse bassengene dype nok til at man kan hoppe/stupe fra et basseng ned til neste. Fargen paa vannet varierer fra turkis til smaragdgroent, og fra toppen av et av fjellene rundt, har man nydelig utsikt over hele Semuc Champey.

En forfriskende avslutning paa en kjempespennende dag!

PS: Vi kunne ikke ta kamera med inn i grotten, men en snill amerikaner hadde vannfast kamera og tok bilder av oss, saa kanskje det dukker opp flere bilder her senere :o)