torsdag 11. november 2010

Surfing og hoey partyfaktor i Montañita

I Montañitas hovedgater var det mye liv!
 Loerdag 30. oktober, forlot vi soevnige Puerto Lopez til fordel for hippe Montañita. Etter det vi baade hadde hoert og lest, skulle denne lille kystbyen by paa Ecuadors beste surfemuligheter, samt vaere et typisk backpackersted med utallige barer, hosteller og restauranter. Det vi imidlertid ikke hadde regnet med, var at Ecuador hadde fellesferie akkurat denne helgen, samt godt ut i uken etter. Ergo var hostellprisene skrudd opp til det dobbelte, noe som passet det stramme budsjettet vaart midt bak. Da vi ankom Montañita, begynte vi med en gang letingen etter billig hostell. Flere hadde fullbooket, og de fleste var alt for dyre for oss. Etter aa ha beveget oss et stykke fra sentrum langs hovedveien, traff vi en fyr paa sykkel som sa han kunne tilby oss rom med privat bad for 20 dollar. Jippi!, tenkte vi. Endelig skulle vi faa oss et sted aa bo til en grei pris! Eget rom i andre etasje med egen balkong med hengekoeye og sjoeutsikt, kjoekkenkrok og flislagt bad med dusj. Luksus, tenker du? Vel - tenk om igjen!

Flott med flislagt bad med speil og dusj...
Etter aa ha beveget oss gjennom et ugresskratt og forbi diverse soeppel og skrot, gikk vi opp den bratte, knirkende trappen paa baksiden av et mur/bambushus. Da vi tok av den rustne hengelaasen paa plankene som utgjorde en slags doer, ble vi ikke akkurat positivt overrasket. Murgulvet i "leiligheten" var fullt av flekker og skitt, og i hjoernet var "kjoekkenet": en benk med en gammel, rusten hybelkomfyr. Ved siden av laa noen skitne pannelokk og skittent bestikk. I den andre enden av rommet sto det to gamle senger, med tilhoerende moellspist myggnetting over. Paa balkongen hang en skitten hengekoeye, og over alle hustakene i det fjerne kunne man faktisk skimte en bitteliten blaa flekk; sjoen. Badet var et kapittel for seg selv, og alt annet enn rent. Det var ikke bare Jarle som maatte staa og tisse for aa si det saann. Over vasken var det teipet fast en knust bit av et speil, og i dusjen var de engang hvite flisene groennbrune. Selv om ikke vi likte badet, saa den store edderkoppen paa veggen derimot ut til aa trives godt. Jaja, tenkte vi - en natt skal vi nok alltids klare.

God stemning og frisk frukt paa en av de mange strandbarene
Saa snart vi hadde satt fra oss bagasjen, loep vi ut paa videre hostelljakt for morgendagen og resten av oppholdet vaart i Montañita. Vi fikk napp paa et enkelt hostell som hadde rom uten bad i et brakkelignende paabygg, men her var det i det minste noenlunde rent. Dessuten kostet det bare 16 dollar natten. Vi booket brakken for de neste tre nettene, og saa oss fornoeyde med det. Saa var det middagstid. Vi beveget oss ned i sentrum av Montañita. Naa skjoente vi med én gang hvorfor saa mange hosteller var fullbooket. Det sydet av folk overalt, og latinomusikk pumpet ut over gatene fra utallige fargerike barer og restauranter. Snakk om sydenstemning! Montañita kunne like saa godt ha vaert Ayia Napa, Sunny Beach eller et hvilket som helst annet partysydensted. Den stoerste forskjellen var at hostellene her var koselige bambushus, at folkene stort sett var ecuadorianske og at vaeret slett ikke minnet om syden - med 18-20 grader og graatt, trist vaer. Men - stemningen var langt fra graa og trist, og for oss var det kjekt med litt liv og roere etter rolige Canoa og Puerto Lopez. Utenfor en restaurant saa vi et stort skilt som annonserte tilbud med megaburrito og stor oel for 6,50 dollar. Her benket vi oss ned, og konstaterte en time senere at dette hadde vaert god valuta for pengene. Som de snopegriser og kakemonser vi er, maatte vi ogsaa ha en tur over gaten til Papillon restaurant og créperia. Her bestilte vi en fantastisk god og diger pannekake paa deling til dessert. Herligheten var fylt med Nutella, banan og jordbaer, og paa toppen var det sjokoladesaus og jordbaersaus. Nam! Stinne og fornoeyde ruslet vi rundt og saa paa livet, foer vi snudde nesen hjemover for aa tilbringe natten i roennen vaar.

En som er MEGET godt fornoeyd... :o)
Innenfor doeren til "leiligheten" hadde flere store insekter klart aa snike seg inn gjennom glipene i veggene, saa vi var kjappe med aa stelle oss for kvelden slik at vi kunne komme oss fortest mulig under myggnettingen. Da Anette kom ut fra badet, saa hun en kakerlakk pile over gulvet. Perfekt for Anette som virkelig avskyr kakerlakker. Jarle maatte berolige henne med at den ikke kunne klare aa komme seg opp i sengen, og etter aa ha kroepet under den hullete nettingen og ligget soevnloese en god stund, sovnet endelig begge to.

Halloween paa Hola Ola
Neste morgen pakket vi fort sammen sakene vaare og skyndte oss til neste hostell. Etter aa ha innlosjert oss i brakken, pinte vi oss gjennom en iskald dusj, for her fantes ikke varmt vann. Vi spiste frokost, og brukte dagen til aa sjekke surfepriser, blogge og skype hjem. Sistnevnte var veldig koselig! Da det var Halloween denne soendagen, var det ekstra mye liv i gatene. Turistene i byen kunne vi raskt dele inn i tre kategorier: rike guayacos (folk fra Guayaquil), hasjroeykende hippier som solgte egenproduserte smykker og sjonglerte i gatene, og backpackere som oss selv. Vi satte oss inn paa det Halloweenpyntede utestedet Hola Ola (uttales aala-aala og betyr "hei boelge"), hvor den utkledde betjeningen var i full sving med aa blaase opp oransje og svarte ballonger som ble plassert i det lille innendoers bassenget. Her delte vi en pizza, tok et par oel og spilte litt kort. Da vi la oss i tolv-ett-tiden, ble vi bysset i soevn av den dunkende reggaetonmusikken som varte til seks-syv neste morgen.

Overrasket eller?
Mandag var det tid for aa proeve surfing igjen. Vi gikk til stranden og leide oss et brett paa deling. Jarle padlet foerst ut, mens Anette sto i vannkanten og filmet. Det var ikke sjans for noen av oss aa komme oss opp paa det korte brettet, og det ble rask byttet ut med et longboard. Naa gikk det betydelig bedre, og vi klarte begge aa ta boelgene og komme oss opp flere ganger. Et par turer helt inn paa stranden klarte vi ogsaa. Fornoeyde bestemte vi oss for at neste dag skulle vi ha vaert vaart brett.

Denne kvelden tilbrakte vi paa en kjempekul rockebar som het SoHo. Her var det malt bilder og logoer paa veggene av blant annet Metallica, Rolling Stones, Jimi Hendrix og The Doors, og de spilte tilsvarende godmusikk hele kvelden gjennom. Supergoey!

Tirsdag var vi klare for surfing igjen - naa med hvert vaart longboard. Etter aa ha kost oss i vannet i over to timer, saa vi oss fornoeyde med surfing for denne gang, men var begge enige om at dette var noe vi kunne tenke oss aa prove flere ganger. Om kvelden tok vi en knallgod pannekakereprise paa Papillon, og gikk spente til sengs denne siste dagen i Montañita - med tanke paa hva som skulle bli neste og siste reisemaal paa turen vaar - GALÁPAGOS!