søndag 24. oktober 2010

Cuzco og starten paa tredje reisekapittel

I loepet av reisen vaar, har vi kommet fram til at den kan deles inn i tre kapitler. Cuba var foerste kapittel. Det andre var aa busse seg gjennom alle landene i Mellom-Amerika; fra Mexico i nordvest til Panama i soeroest. Naa er det tid for det tredje og siste kapittelet - Soer-Amerika - som starter i Cuzco, Peru.

Utsikt over Cuzco
Flyet vaart gikk fra Panama city til hovedstaden i Peru, Lima. Her maatte vi tilbringe en natt da det kun gaar fly til Cuzco om formiddagen. Paa flyet satt vi ved siden av en mann som var fra Lima, men jobbet i gruvene i den Dominikanske republikk. Da vi sa vi var "from Norway", utbroet han "NORGE!", paa norsk. Han kjente nemlig et par nordmenn som jobbet i Latin-Amerika. Jarle fortalte om gruvedriften paa Svalbard, og at han burde ta seg en tur dit om han ville oppleve Arktis og se isbjoern. Mannen ble ivrig og ville ha mailadressen vaar om det ble aktuelt. Da vi landet i Lima, delte vi en taxi med gruvemannen, noe som ble en billig affaere da han insisterte paa aa betale over halvparten.

Frukt- og groennsaksmarked
Vi hadde paa forhaand hoert at Lima ikke er en by aa oppholde seg saa mye i, saa det var med en viss skepsis vi booket oss inn paa et lite hostell midt i sentrum. Hostellet var meget basic, men det var trygt, billig og laa ypperlig til for oss med flere restauranter i naerheten. Vaare aktiviteter i Lima begrenset seg til to forskjellige spisesteder og en internettkafé. Vi ville vaere opplagte til flyturen og den tynne luften i Cuzco neste morgen.

Cuzco by night
En representant for Machete tours - selskapet vi booket Machu Picchu-turen gjennom - plukket oss opp paa flyplassen da vi landet i Cuzco klokken 11:30, torsdag 30. september. Deretter ble vi kjoert til Cuzcos  Plaza de Armas, midt i hjertet av byen. Her maatte vi gaa de siste 200 metrene opp en smal gate til hostell Sumac Wasi. Da Cuzco ligger paa 3500 meters hoeyde, skulle det ikke mer til for aa merke hvilken effekt den tynne luften hadde paa kroppen. Pulsen oekte og vi ble naermest andpustne ved den minste anstrengelse. Vi laerte fort at det var viktig aa ta det med ro og senke tempoet for aa unngaa den fryktede hoeydesyken.

Plazaen utenfor hostellet
Hostell Sumac Wasi laa koselig til rundt en hellelagt, liten plaza med steinbuer, hvor det ogsaa fantes en liten suvenirbutikk/internettkafé, et reisebyraa og en herlig pizzeria. Hele stedet oste av gammel, antikk sjarm. Vel innlosjerte paa det koselige rommet vaart, var det tid for aa utforske sentrumskjernen. Anettes oeyne holdt paa aa sprette ut av hodet hennes ved synet av alle de fantastiske suvenirene man kunne kjoepe overalt. Strikkegensre, sokker, skjerf, duker, pledd og mye annet i de flotteste farger og moenstre. Prisen var det heller ikke noe aa si paa - den var backpackervennlig. Til og med Jarle lot seg friste, og vi endte opp med aa kjoepe et par deilige, varme alpakkagensre som passet utmerket i det kjoelige hoeyfjellsklimaet.

Det manglet ikke paa utvalget...
Etter to meget rolige dager med akklimatisering i Cuzco, var vi superspente da loerdagen kom og Jarle sine foreldre, Gunnbjoerg og Arne, skulle komme fra Norge for aa tilbringe de to neste ukene sammen med oss. Flyet deres skulle lande 11:30, og fra klokken 12 satt vi paa naaler bak en gardin med utsikt over hovedporten. Videokameraet var klart - vi ville nemlig overraske dem ved aa snike oss innpaa dem og filme ansikstuttrykkene deres. I 12:30-tiden skimtet Anette Gunnbjoerg som kom gjennom porten med trillekoffert og ryggsekk. Anette loep inn til Jarle, som for oeyeblikket befant seg paa rommet, og sammen spurtet vi ned trappen mot resepsjonen hvor de naa stod. Det ble en stor gjensynsglede blant alle, og vi ble sittende en god stund i resepsjonen og bare prate. Resten av dagen vandret vi rundt i de sjarmerende gatene og saa paa nydelige bygninger og handlet haandverk.

Den glade familie utenfor katedralen
Soendagen bestemte vi oss for aa proeve oss paa litt hoeydetrening. Maalet var en stor Jesus-statue som tronet over byen oppe i en av aassidene. Vi forhoerte oss om veien, og begynte oppstigningen gjennom trange gater og smau. Paa veien moette vi vaar foerste alpakka. Den hadde tydeligvis slitt seg loes og gikk og vandret midt i hovedveien mens den beitet paa de faa friske tuene langs veikanten. Vi hadde ogsaa en beleilig pause ved nok en suvenirbutikk. Der ble vi tilbudt rideturer, noe vi hoeflig avslo med Cuba-ridetuen friskt i minnet.

Kom igjen! Snart oppe!

Du store alpakka!

Vi liker shopping :o)

Cristo Blanco
Det var en andpusten gjeng som til slutt kom til topps ved statuen. Her hadde vi nydelig utsikt over Cuzco og de omkringliggende fjellene. Plutselig kom en dame i tadisjonelle klaer gaaende mot oss. I armkroken hadde hun et lite lam, og i den andre haanden leide hun en lama. "Taking pictures, taking pictures?", spurte hun, og vi kunne jo ikke si nei til det, som de ferske Cuzco-turistene vi var. Etter en liten fotosession, noen bananer og litt kjeks, vandret vi ned fra aasen - denne gangen en annen rute. En liten halvtime og hundrevis av trappetrinn senere, var vi tilbake i sentrum. Her spiste vi en billig "almuerzo" - treretters varm lunsj - foer vi gikk tilbake til hostellet. Deretter splittet vi oss - jentene gikk paa shopping, mens guttene gikk paa tur ned hovedgaten, Avenida El Sol. Det ble en bra shoppingrunde, og da vi kom tilbake til hostellet satt gutta boys godt til rette i hver sin stol med hver sin pils.

Anette er kry som fikk holde lammet :o)

Nydelig utsikt...
Dagen foer vi skulle starte turen til Machu Picchu, maatte vi pakke og gjoere klar bagasjen vi skulle ha med oss til fjells. Resten av bagasjen - altsaa mestparten - kunne staa igjen paa Sumac Wasi til vi kom tilbake fra turen. Etter en liten pakkeoekt, bestemte vi oss for aa ta en sightseeing-vogn/buss/tog i tre, kalt Tranvía, for en runde rundt i Cuzco og langs de naerliggende ruinene Saqsaywamán. En grei nok tur, selv om det ikke var saa enkelt aa forstaa guiden som snakket grusomt monotont og rart. Det var imidlertid en fin maate aa faa sett byen kjapt og greit paa. Vi avsluttet kvelden tidlig, med herlig pizza paa Chez Maggy i hostellkomplekset vaart.

Tretog-buss-vognen Tranvía
Las turistas
Vel tilbake i Cuzco om kvelden fredag 8. oktober, etter en helt fantastisk 4-dagers Inca trail til Machu Picchu (se eget innlegg), var Arne og Jarle dessverre blitt syke. Etter aa ha parkert dem i hver sin seng, dro Gunnbjoerg og Anette ut for aa handle apotekvarer og andre smaating til dem, foer vi avsluttet den lange dagen med kyllingmiddag paa en italiensk restaurant. Deretter var det tilbake til hostellet for aa pakke om bagasjen og gjoere oss klare til aa forlate Cuzco og Peru neste morgen - med kursen mot Quito og Ecuador.

En jente gjoer leksene mens mamma selger suvenirer
Til tross for en litt kjedelig avslutning paa Cuzco-oppholdet, hadde vi en fantastisk uke i dette nydelige hoeylandet i Andesfjellene, og Cuzco maa sies aa vaere en av favorittbyene vaare saa langt!

Utsikt over ruinene Saqsaywamán - eller Sexy Woman om du vil...