lørdag 30. oktober 2010

Quito del 1 - Luksus paa J. W. Marriott

Etter fire primitive dager til fjells, var det herlig aa fly til Ecuador og vite at landets beste hotell ventet paa aa ta i mot oss som gjester for en natt. Da en natt her tilsvarte rundt tre-fire dagsbudsjett for oss, var det godt at vi hadde bestilt og betalt luksusoppholdet for naermere et halvt aar siden.

Hovedinngangen ved J. W. Marriott
Da flyet landet paa Quito internasjonale flyplass loerdag 8. oktober, var vi glade for aa sette beina paa jorden igjen - etter litt vel mye turbulens under innflygningen. Naa var det bare aa hive oss i en taxi og komme oss fortest mulig inn til byen og J. W. Marriott hotell. Vel framme ved hotellets hovedinngang fikk nesten ikke Anette aapnet taxidoeren foer portieren rakk en haand fram og skulle geleide damene ut. Vi ble oensket velkommen, og sekundet etter laa all bagasjen vaar paa kofferttrallen. Her skulle man ikke loefte en finger selv. Inne i lobbyen maatte vi snu oss et par ganger foer vi fant resepsjonen. Lobbyen var enorm, med utallige meter under det moderne glasstaket. Paa alle bord sto det nydelige dekorasjoner med friske roser, og dempet, rolig musikk skapte en fin atmosfaere.

I resepsjonen fikk vi utdelt noekkelkort, deretter tok portieren oss med til rommene vaare. Han fortalte at hotellet hadde en egen floey med butikker, og at den inkluderte frokosten ble servert i restaurant Bistro Latino, en av hotellets fem restauranter. Vi maatte bare benytte oss av spaavdelingen, og om det var noe vi oensket var det bare aa ringe resepsjonen. Saa var det tid for aa sjekke ut rommene vaare. Da vi aapnet doeren, kom vi inn i et luftig hotellrom med store vinduer som vendte ut mot hotellets bassengomraade. Rommet hadde to store dobbeltsenger med massevis av store puter - og endelig: DYNE! En myk lenesto sto i et hjoerne, og paa tv-benken var det plassert en 50 tommers flatskjerm. Ved siden av sto en skrivepult med telefon og room-service meny. Badet var nydelig, med egen nisje til baade toalett og dusj. Her var det ogsaa et stort badekar, og ved vasken laa det badesalt og ulike typer saaper og kremer. I garderoben var det badekaape og toefler. Her skulle vi nok klare aa trives, ja!

Alle hadde hver sin slik seng...
Etter aa ha spist lunsj i restaurant Bistro Latino, var det tid for bading. Spaavdelingen hadde flotte garderober med blomster, bodylotion, tykke haandkler og vanndispenser. I dusjnisjene var det baade shampoo, balsam og dusjsaape. I tillegg til badstuen, kunne vi ogsaa slappe av i garderobenes steambad og boblebad. Etter en rask dusj gikk vi ut i den milde, men langt fra varme Quito-luften. Anette staalsatte seg og stupte ut i det hun hadde forestilt seg var rimelig kaldt bassengvann. Men neida - vannet var perfekt lunkent temperert. Herlig! Vi svoemte og koste oss en stund, foer vi satte oss i det utendoers boblebadet. Etter aa ha badet og kost oss i et par timer, var det tid for badstu og steambad. Skal si vi foelte oss rene og opplagte etter denne luksusen!

Utsikt fra rommet vaart
Da vi hadde slappet av en stund paa rommene, dro vi paa cubansk restaurant for aa spise middag. Etter et maaltid som dessverre ikke var saa mye aa skryte av (har vi ikke laert?), dro vi tilbake til hotellet og gikk forholdsvis tidlig til sengs. Det tok ikke lang tid foer vi sovnet i de herlige sengene.

Frokostbuffet paa Bistro Latino
Tidlig neste morgen mens gutta laa og sov, tok jentene turen til spaavdelingen igjen. Gunnbjoerg var foerst ute, og da Anette kom ned hadde Gunnbjoerg skrevet seg inn en time tidligere. Anette gikk paa treningsstudioet og tok en runde paa ellipsemaskinen, og avsluttet med litt styrketrening. Da hun kom opp igjen i garderoben, kom Gunnbjoerg ut fra badstuen. Begge to tok noen runder i svoemmebassenget, og saa var det tid for boblebad og steambad. Friske og opplagte et par timer senere, var det opp for aa vekke Arne og Jarle, og saa tid for frokostbuffet.

Anettes sparsommelige tallerken (men dette var vel fjerde servering :o))
Frokostbuffeten var et eget kapittel for seg selv. Her bugnet det av alle tenkelige sorter frukter, broed, oster, yoghurt, varmretter og soete ting som for eksempel ferske kanelboller. Til Jarles store begeistring fantes det ogsaa sjokoladepaalegg paa buffeten. Roekelaks hadde de ogsaa, men den kunne saaklart ikke maale seg med vaar norske laks. Ved en disk kunne man bestille egg og annen varmmat som ble laget mens man saa paa. Anette proevde aa skjenke kaffe selv, men da kom det en kelner loepende og tok over. Vi fraatset i all den gode maten, og hadde bestemt oss paa forhaand for aa utnytte alt som var inkludert i den stive hotellprisen til det fulle. Da vi sjekket ut fra J. W. Marriott i 12-tiden, kunne vi skrive under paa at akkurat dét hadde vi klart med glans! :o)